Stravování školáků

Stravování školáků

V období školního věku je organismus dětí zatěžován zrychleným růstem a celkovým vývojem , proto je snad důležitější než kdy jindy právě v tomto období dodržovat zásady správného stravování a zejména jeho pravidelnost. Je dobré si také uvědomit, že zejména menší děti si většinu stravovacích návyků osvojují právě od svých rodičů a nejbližšího okolí. Všichni rodiče samozřejmě vědí, že pestrá strava a pravidelnost je základem, ale dodržují tyto zásady vůbec sami a dávají tak dobrý příklad svým ratolestem?

Snídaně:

Je nezbytné si pro začátek dne zorganizovat vstávání dětí tak, aby měly dostatek času na snídani a především, aby snídaly v klidu. Snídaně by měla mít zastoupení sacharidů (celozrnné pečivo, ovoce nebo cereálie), dále je vhodné zastoupení mléka a mléčných výrobků (samotné mléko, kefír, jogurt) a proteinů (šunka, sýr). A v žádném případě by neměla být ochuzena o nápoj, vhodný je například ovocný nebo bylinný čaj, ovocný džus či mléko.

Snídaně by měla dát našemu dítěti energii na celé dopoledne. Tato energie nepostradatelná k udržení pozornosti a aktivity dítěte a k potlačení jeho únavy.

Dopolední svačina:

Stejně jako snídaně by měla být i dopolední svačina energeticky vyvážená, aby dodala vašemu dítěti energii na zbytek školní výuky.

Tato svačina by měla být rozhodně dělaná po domácku, aby nebylo vaše dítě nuceno používat místní kantýnu, ani v dnešní době tak moderní automaty na pochutiny a sladké nápoje. Taková svačina by měla obsahovat ideálně nějaký mléčný výrobek, pečivo se sýrem či šunkou a ovoce. K pití jsou vhodné minerální vody nebo ovocné džusy či čaj.

Oběd:

Polední jídlo by mělo být rozhodně teplé a porce úměrná věku a energetickému výdeji, které dítě odpoledne čeká. Nenuťte dojídat porce ani si přidávat. Ideální je libové maso s lehkou přílohou a zeleninou.

Většina rodičů dává přednost stravování dítěte doma než v místní školní kuchyni. Pokud už se dítě ve škole stravuje, je ideální když si může vybrat alespoň ze dvou jídel to, které má radši.

Odpolední svačina:

Také odpolední svačina by měla být energeticky vyvážená. Ať už vaše dítko čeká v odpoledních hodinách cokoliv. Sport či jiný zájmový kroužek nebo prostý odpočinek a učení. Obsahovat by měla opět sacharidy v podobě pečiva, bílkoviny v podobě mléka, jogurtu nebo tvarohu. Vhodné je zařadit také nějakou laskominu, abychom dítěti zahnali chuť na sladké.

Večeře:

Dítě by nemělo jít spát ani přejezené, ale ani hladové. Vhodná je nějaká lehčí večeře, například v podobě ryby či jiného bílého masa (králičí, krůtí, kuřecí) s bramborem nebo zeleninovou přílohou. Teplá večeře nemusí být na vašem stole nutně každý den. Ale měla by být opět bohatá na základní složky výživy, tedy na sacharidy, lipidy i proteiny.

(1417 hodnocení)
Článek Stravování školáků byl publikován 20.12.2014 autorem Svět-vitality.cz.
Zdroj:
Vytisknout Doporučit známému

Mohlo by Vás zajímat:


Hubnutí a diety

Nadváha je začítek obezity! Myslete proto za včas na svoji štíhlou linii.